top of page
Foto van schrijverSvetlana

Cichorei


Het is tijd om kennis te laten maken met nog magische geheimen van cichorei (Cichorium intybus).


In de oudheid zeiden ze dat als je een cichoreiblad plukt en het in je handen kneedt, de geur inademt dan dankbaarheid naar de hemel verheft en je kracht zult krijgen.


Na hele dag te werken fietste ik naar huis en ik was behoorlijk moe. Onderweg zag ik een mooi grote cichorei struik. Het was mooi gelegenheid om te stoppen en een experiment uit te voeren. Ik scheurde een blad af, kneedde het, rook het, maar ik voelde alleen de geur van kruidenfrisheid, misschien dicht bij de geur van gemaaid gras. Maar na een tijdje, na ongeveer 10 minuten, werd er echt een soort lichtheid gevoeld. En ik ging naar de winkel om boodschappen te doen, hoewel ik tot dan toe van plan was rechtstreeks naar huis te gaan, omdat er geen kracht meer was voor meer. Ja, dacht ik, dus het kan...

Meerdere malen heb ik deze experiment herhaald. En ik kan zeker opmerken dat ik geleidelijk in het aroma van de bladen geurtjes begon op te merken die specifiek zijn voor cichorei. Was dat niet placebo-effect zou je denken? Hoe kunt je dit bewijzen?

Ik heb ook een interessant verhaal over cichorei die werd door oude buurvrouw van mijn oma verteld. Gelijktijdig probeerde ze mijn atheïstische kijk op de wereld aan banden te leggen. Haar echtgenoot keerde levend en zonder ernstige verwondingen terug uit de Tweede Wereldoorlog, omdat hij voor elk gevecht een gebed tot de Moeder van God deed. Zijn 100 gram alcohol die had elk frontsoldaat dronk hij niet voor het gevecht, maar het voor later achterliet . En in zijn borstzak hield hij een gedroogde cichoreibloem uit zijn geboorteplaats, die zijn vrouw hem gaf voordat hij naar het front vertrok. Nu ik de magische eigenschappen van deze plant bestudeerde, ontdekte ik dat in de oude Slavische kruidkundigen cichorei eigenschappen werden voorgeschreven om een ​​persoon onzichtbaar te maken voor de pijlen van de vijand. Toch ben ik er vrij zeker van dat de 100 gram alcohol niet opdrinken voor gevecht heeft ook zijn rol gespeld samen met cichorei.

Er is een legende in Duitsland dat cichorei een betoverd meisje is dat langs de weg wacht op haar soldaat-bruidegom. In Polen gelooft men tot op de dag van vandaag dat cichoreiwortel, uitgegraven op Paasdonderdag, loyale en sterke liefde zal brengen. Alleen moet je met de blote voeten de wortels uit de grond spitten. Met nuchter denken gaat zo'n "grondwerk" gewoon buiten de macht van een normaal persoon. Omdat cichorei heeft de neiging om te groeien in gronden die moeilijk te graven zijn. De cichoreiwortel steekt ruim een ​​meter verticaal naar beneden uit. De mensenvoet is geen paardenhoef of berenpoot. De zolen, verwend door de schoenen, worden al snel in het bloed gewreven. Over het algemeen is mijn advies aan jou - als je wederzijdse liefde wilt bereiken - doe dan niet mee aan dit avontuur, maar zoek iets betrouwbaarder of makkelijker! Om een ​​geliefde te betoveren met de doel dat hij wordt op jou verliefd is er een gemakkelijkere manier op de herdenkingsdag van de heilige Petrus en Paulus je geliefde aanraken met een cichoreitakje. Wie weet, wie weet, misschien op dit manier trek je aandacht en maken jullie een leuk gesprek over cichorei.


Tovenaars en kruideniers uit het verleden geloofden dat cichorei vergrendelde sloten en deuren kan openen, helpt obstakels in het leven te overwinnen en zelfs een persoon onzichtbaar kan maken. Al deze prachtige eigenschappen komen echter alleen tot uiting als cichorei wordt geoogst op de dag van Sint Jacobus op 25 juli. Nadat je een mysterieuze plant hebt geplukt, voel je het sap op je vingers, bevochtig je je gezicht ermee. Zoals een eerbiedwaardige uitgave van 1599 zegt: "... een persoon die is gezalfd met cichoreisap wordt zeer goed in staat om de gunst van hoogwaardigheidsbekleders te winnen." Daarna moet het cichorei mee naar huis worden genomen, gedroogd en op een afgelegen plek worden bewaard. Als je dit allemaal hebt gedaan, zul je buitengewoon aardige en nuttige mensen in je leven gaan trekken en voor onaangename mensen wordt je onzichtbaar. Vroeger bonden reizigers een cichoreibloem aan hun staf, om de overvallers “van de hoofdwegen” niet op te vangen. Als je op reis bent - volg het voorbeeld van onze voorouders - stop dan een gedroogde cichoreibloem in je reistas en je voorkomt problemen onderweg.

Er is een overtuiging dat als je onderweg cichoreibloemen aanraakt, je geluk aan je zijde zult trekken.


In de herfst en winter wil je in een schommelstoel zitten onder warme wollen deken en iets geurigs en lekkers drinken. Zowel koffie als thee zijn geschikt voor deze rol, maar wat als je iets speciaals wilt? Iets dat bijvoorbeeld koffie vervangt, maar tegelijkertijd nuttig was? Ik zou zelf cichorei kiezen. Als je, althans soms, cichorei drinkt, wordt het hongergevoel afgestompt stofwisselingsprocessen worden gereguleerd. Cichoreidrankje is rijk aan kalium, calcium en magnesium.

We zijn altijd op zoek naar geheime recepten, maar in het leven is alles veel makkelijker.

Het is niet mogelijk om alles over een bepaalde plant te schrijven, er zijn veel details, maar als je de basiseigenschappen kent, dan kun je deze of gene plant logischerwijs zelf in de collectie en tincturen opnemen.

Moge CICHOREI bij je zijn. Veel succes en mentale kracht!

0 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page