top of page
Foto van schrijverSvetlana

"Culinaire Wijsheid"

Bijgewerkt op: 3 jan.



Al vanaf mijn jonge jaren was ik gefascineerd door de wereld van boeken. Naast de verplichte schoollectuur ontdekte ik al snel mijn liefde voor het lezen van een breed scala aan literaire werken. De bibliotheek was mijn toevluchtsoord, een schatkamer vol verhalen, waar ik me als 10-jarige enthousiast in verdiepte. Het is onmogelijk voor mij om een favoriete auteur te benoemen, want er zijn talloze schrijvers wiens verhalen ik met veel plezier en in één ruk heb verslonden.

Hun woorden bevatten vaak zoveel wijsheid dat ik ze kon opsplitsen in talloze citaten. Sommige daarvan staan onuitwisbaar in mijn geheugen gegrift. Nu ik de vijftig gepasseerd ben, realiseer ik me dat deze wijsheid niet zomaar verzonnen is, maar voortkomt uit de rijke levenservaring van de auteurs. Hoewel fantasie en creativiteit essentieel zijn voor het schrijven van een boek, komt ware wijsheid voort uit meer dan alleen het gebruik van mooie en verfijnde woorden.

Onlangs vond ik in mijn oude kookboek "Culinaire Wijsheid" een klein papiertje. Daarop stond een anonieme uitspraak die me raakte: "Koken is als liefde. Je doet het vol overgave of helemaal niet." Deze simpele maar diepzinnige woorden resoneerden met mij. Ze herinneren me eraan hoezeer ik geniet van de wijsheid van anderen, zelfs in iets alledaags als koken. Het is een mooie metafoor voor het leven zelf: doe het met passie, of doe het niet.


Svitlana Smischuk

15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page