top of page
Foto van schrijverSvetlana

De Belevenis: Door Middel van Wilskracht!

Bijgewerkt op: 8 jan. 2023


De Belevenis is weer open



De belevenis is iets waar je zelf onderdeel van bent. Je maakt zelf deel uit van iets groters dat niet van jou afhankelijk is. Dit is iets meer. Dit is de wereld. Dit is het leven in al zijn manifestaties. De belevenis van het kennen van het leven jou verwelkomt.

Als je ooit hebt nagedacht over de eeuwige vragen over de zin van leven en dood, de zin van je bestaan en het universum als geheel, blijf dan hier, bekijk de site, misschien helpt dit je om optimistischer naar de toekomst te kijken.

Waarschijnlijk vanaf de wieg was ik geïnteresseerd in de vragen hoe de wereld waarin we leven is ontstaan. En nog veel meer van dit soort vragen zoals: “Wie ben ik? Hoe ben ik hier eigenlijk terecht gekomen? Wat doe ik of zou ik hier moeten doen?”

Van kinds af aan was ik leergierig en las ik graag boeken, vooral educatieve. Ik weet niet eens waar ik zo'n interesse in kennis vandaan heb gehaald. Soms was het in boeken mogelijk om antwoorden te vinden op vragen die me interesseerden. Ik realiseerde me ook dat de antwoorden in de belevenis te vinden zijn. Iedereen heeft zijn eigen unieke belevenis. En iedereen krijgt zo zijn eigen antwoord op zijn vraag.

Eigen weg





Iedereen weet dat ons leven een aaneenschakeling van geluk en pech is. Maar weinig mensen denken diep na over de essentie van het “gestreepte leven”. Stel je voor dat we van punt A naar punt B moeten komen. De kortste weg is de rechte lijn die deze punten verbindt. Maar alle andere paden zijn mogelijk, langer en kronkeliger. Je bent bij punt A. Zoals we merkten meestal gaan we niet de kortste weg, maar de kronkelende. De eerste bepalende knoop is de geboorte, op een bepaald tijdstip, op een bepaalde plaats en in een bepaalde sociale omgeving. Achter je rug heb je eigen ervaring en theoretische kennis op basis van boeken en ervaringen van anderen. Het heeft allemaal invloed op je keuze welke kant je op gaat. Als een persoon begint af te wijken van het beoogde pad, komt hij in een zwarte reeks mislukkingen, en hoe zwarter het is, des te noodzakelijker is het om na te denken over wat hiertoe heeft geleid en wat er moet worden veranderd. Als er een besef is van de oorzaak en een aanpassing van het pad in de goede richting, dan verandert de zwarte streep in een witte streep van geluk. Elk pad dat je neemt, hangt af van je verantwoordelijkheid voor de beslissing die je neemt. Jouw belevenis geeft je de wijsheid om het nieuwe pad te kiezen waarop je jezelf gaat ontwikkelen. Elk van je belevenissen begint met een oneindig aantal punten A, die je zelf kiest. Het kan een belevenis van het helen, groeien, trosten, voelen, om gelukkig te zijn of te worden. De belevenis is de rijs die je niet ver weg hoeft te gaan. De belevenis is mysterie die helemaal duidelijk voor je wordt. De belevenis is onbekende wat je al vaak tegen gekomen. Maak de belevenis met geluid, woord, beeld en tast. De belevenis is een rustmoment waar je actiever wordt. De belevenis is de muziek die je in de hoofd hoort en beleeft. Belevenis zijn de woorden die niet uitgesproken worden. Na de belevenis om van punt A naar punt B te gaan, ben je niet meer de persoon die je voorheen was. Ik bied mijn leesmaterialen waar ben jij je belevenis maakt en beleeft. Het is altijd leuker om belevenissen met iemand anders te kunnen delen.

Geschreven door Svetlana Smischuk-Haak

5 weergaven0 opmerkingen

Commentaires


bottom of page