top of page
Foto van schrijverSvetlana

Eén op één met mezelf


Er was eens een tijd dat ik niet begreep dat iedereen voorbestemd was om alleen door hun verdriet te gaan en hun problemen één op één met zichzelf op te lossen.


Ik weet niet veel over Japan. Maar wat ik heb gelezen spreekt mij aan.

De Japanners zeggen: "Als er in je leven geen crisis is geweest die moeilijk te overleven is, moet je deze ervaringen voor veel geld kopen." Deze mensen weten dat wijsheid niet bij de geboorte of met de leeftijd tot een persoon komt. Wijsheid is ervaring die is opgedaan in moeilijke situaties, en daarmee ook begrip van het leven.

In mijn leven waren er geen crises die ik moest kopen. Het zou fijn zijn als iemand mijn problemen van mij zou kopen. Dus dacht ik soms, toen het totaal ondraaglijk werd door de problemen die zich op mij hadden opgestapeld. Maar de tijd verstreek en ik besefte dat niemand anders dan ik mijn problemen kon oplossen. Waarom zou ik mijn problemen aan anderen doorgeven, zoals zoveel anderen achterbaks doen, zonder verantwoordelijkheid te dragen? Het enige wat deze mensen leren, is hoe gemeen je mensen kunt gebruiken om je doelen te bereiken en je problemen op te lossen. Maar aan dit alles komt een einde. Gedurende deze tijd zitten deze mensen vast in hun ontwikkeling. Ze geven nog steeds alles en iedereen de schuld van hun problemen en zijn gretig op zoek naar iemand om opnieuw te gebruiken. En als je helaas een aardig persoon bent, dan zul je niet eens merken hoe je kastanjes met je eigen handen uit het vuur trekt of ze je aan hun kar spanden.



Ik weet niet eens of je kunt hopen dat deze mensen ooit zullen begrijpen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen keuzes en beslissingen. Ze kregen een voorproefje toen ze erin slaagden goedgelovige en vriendelijke mensen voor de gek te houden. En hoe verder, hoe meer ze andere mensen voor dwazen beschouwen. Het enige wat hoeven ze te doen is een zielig gezicht trekken en iets liegen zodat anderen hen geloven waarom ze te laat waren, iets niet deden, enz. Maar uiteindelijk realiseren bedrogen mensen zich dat ze schaamteloos worden misleid en gebruikt door zulke "slimmeriken". ( Slimmeriken vinden zichzelf best wel slim en zijn heel erg trots op dat ze hebben alweer iemand belazerd). Soms krijg ik voor zoveelste keer zeer onaangename les om te begrijpen dat niet iedereen te vertrouwen is. De profiteur zal toch iemand treffen die hem een goede les zal leren. En dan hangt het allemaal af van deze snotaap hoe hij wil leven. Wie weet corrigeert hij zijn fouten en ontwikkelt hij zich verder als een goed mens.

1 weergave0 opmerkingen

Comments


bottom of page