top of page
Foto van schrijverSvetlana

Het bos is een mysterieuze plek vol avonturen en verhalen.


Het bos is een betoverende plek, vol mysteries en avonturen, en sinds de oudheid wordt het beschouwd als een speciale magische plek, een plek van de krachten van de natuur en haar geheimen.


Ontmoeting met de geesten van het bos is iets uit het rijk van de fantasie voor een gewoon persoon, maar iedereen heeft een paar eenvoudige manieren om de magie van het bos en de krachten van de natuur te raken.


Soms, zoals in mijn kindertijd, stap ik voorzichtig op een omgevallen dikke boom en steek ik over naar de andere kant van een beek of een ravijn. En elke keer op dit gespannen moment (omdat ik echt niet in het water wil vallen), maakt een mysterieus dier of vogel geluiden die op lachen lijken. Ik heb dit dier of deze vogel nog nooit gezien, maar hij vergezelt me ​​in elk bos. Ooit vroeg ik mijn oma naar deze geluiden die ik in het bos hoorde. Volgens haar was het een bosgeest die me op deze manier vertelde dat hij het leuk vond dat ik zijn bos bezocht.


Mijn oma was dol op het plukken van geneeskruiden, bessen en paddenstoelen in het bos en nam mij altijd mee. Het bos was niet groot, maar hij straalde magie uit. En op een heel vroege ochtend gingen we het bos in met mijn oma en haar buurvrouw, bij wie twee kleindochters van ongeveer mijn leeftijd, acht en tien jaar oud, op bezoek kwamen. Toen er genoeg bessen en paddenstoelen waren verzameld, gingen we op een open plek zitten om onze boterhammen op te eten. Grootmoeders begonnen verschillende interessante verhalen te vertellen over bosmagie. Ik herinner me dat er een ritueel was dat we daar uitvoerden. Je hebt een lint van natuurlijke stof en een munt nodig. We hadden geen linten, maar mijn oma had een brandneteltouw en paar muntjes in haar zak, dat we gebruikten. Het was nodig om een ​​grote oude boom in het bos te vinden, negen keer met de klok mee rond de boom te gaan en je verlangen in je geest uit te spreken. Daarna moet je een lint om de tak binden en de munt in de grond bij de boom begraven, als betaling voor hulp. Als je de volgende keer terugkomt en er is geen lint, dan is dit een goed teken. Dus de magie begon te werken.


Mijn oma wist veel over beschermende en helende magie. Ik heb het geluk dat ik veel van haar heb geleerd. Voor elke persoon had ze verschillende behandelmethoden. Van wat ze mij vertelde en ikzelf zag, kwamen er verschillende rituelen voor het verlichten van ziekten in mij op.


1. Bind een rode draad om je nek voordat je naar bed gaat. Verwijder de draad 's morgens uit de nek. Je moet naar het bos gaan en deze draad om een ​​boomtak binden. Laat als blijk van dankbaarheid een vers broodje achter bij een boom, begraaf zaden die later kunnen ontkiemen tot een mooie plant of boom, enzovoort.


2. Zoek een sterke, gezonde en grote boom met spreidende takken. Neem een ​​natuurlijke stof en knoop een knoop rond een van de takken. Vraag de boom om je te helpen en stuur de ziekte naar deze knoop. Maak daarna de knoop voorzichtig los om de boom niet te beschadigen. Dit zal de negatieve energieën door de wortels van de boom naar de grond dragen. Begraaf dit stuk stof in de grond en bedank de boom zoals in het eerste geval.


Oma beschouwde alcoholisme als een ziekte, niet als een slechte gewoonte. Er waren enkele rituelen die ze kende, maar ze nam niet op zich om zulke patiënten te behandelen, omdat ze bang was voor de reactie van mensen met delirium , die communiceerden met allerlei soorten demonen. Ze stuurde ze altijd naar een zeer sterke heks, die, naar het leek, niet bang was voor God of de duivel.


Mijn oma herinnerde me er vaak aan dat het heel belangrijk is om niet meer uit het bos te halen dan nodig is. Ook is het verplicht om in ruil daarvoor iets aan het bos te geven, als blijk van dankbaarheid. De beste optie is om de zaden van bloemen en bomen in de grond te begraven na elke pluk van bessen, paddenstoelen, geneeskrachtige kruiden, enz.


Als je een beetje zwak bent en het lijkt alsof je helemaal geen kracht hebt, verzamel dan alle resterende kracht en ga het bos in.

Zoek een grote sterke boom, ga er 9 keer omheen met de klok mee en probeer zijn kracht en energie te voelen. Ga daarna op de grond bij de wortels zitten en druk je rug tegen de stam. Voel hoe de kracht van de natuur je vervult. Hoe vaker je dit doet, hoe meer je de energie van het bos zult voelen en alles waar dit bos mee gevuld is.


In welk bos ik ook was, ik voelde altijd de energie van bosgeesten. Vorig jaar hebben we met mijn partner in het bos gewandeld. En ik ben heel blij dat ik niet alleen was, anders had niemand mij geloofd wat er in het bos gebeurde. We zagen een hele grote boomstronk bij het pad, waarop ongewone stenen lagen. Mensen noemen ze heksenstenen. We stonden en keken gefascineerd naar deze boomstronk, waarop een patroon van stenen was gevouwen in de vorm van een spiraal. Twee meter van ons vandaan hoorden we het gekletter van voeten, meer als het gekletter van hoeven. We keken samen naar hetzelfde punt waar het geluid vandaan kwam. Ik voelde zelfs een lichte beweging van lucht, alsof er iemand voorbij was gelopen. Het bos was niet dichtbegroeid en je kon zien dat er geen mensen of dieren in de buurt waren. Misschien had mijn oma toch gelijk dat de geest van het bos me mocht. Hij weet dat ik van magie houd, daarom wou hij contact met mij opnemen. Ik bleef nadenken over hoe de geest van het bos eruit ziet en realiseerde me dat hij een veranderlijke vorm heeft. Hij kan een vogel, een hert, een kever en wat hij maar wil zijn. Hij is overal.


Als je over het met herfstbladeren bezaaide pad loopt, hoor je het gefluister van de bosgeest. Hij leeft in de bosbeekje, in elke boom en bloem. Is dit geen magie? Als je goed luistert, hoor je in de stilte van het bos een enorm muzikaal orkest bestaande uit bijen, vliegen, vlinders, vogels, bladeren, bomen en alles om je heen. En staande bij een grote mierenhoop, zijn de stappen van mieren te horen. Heb je ooit gezien hoe zulke kleine insecten hele paden maken met hun kleine pootjes?


De bosgeest is de bewaker van het bos. Daarom is het noodzakelijk om de bossen en zijn bewoners met groot respect te behandelen, zodat deze heilige plaatsen voor onze nakomelingen blijven.


En als je in het bos bent, vergeet dan niet om de boom te knuffelen!

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page