top of page
Foto van schrijverSvetlana

"Lopen alle inspanningen op niets uit?"

Bijgewerkt op: 3 jan.


Ondanks mijn grenzeloze enthousiasme en toewijding aan uitmuntendheid, lopen mijn inspanningen maar al te vaak op niets uit.

Soms lijkt het me dat al mijn inspanningen tevergeefs zijn, hoe hard ik ook mijn best doe en hoeveel uur ik er ook aan besteed. Het kan echt ontmoedigend zijn als ik zoveel van mijn tijd en energie in een project steek om het vervolgens te laten mislukken. Maar hoe frustrerend het ook mag zijn, ik leer dingen stap voor stap te doen en ik begrijp dat hoewel sommige dingen niet gaan zoals we zouden willen, uiteindelijk alles deel uitmaakt van een leerproces dat me helpt beter te worden in Wat ik doe.


Het belangrijkste is om niet ontmoedigd of depressief te raken vanwege dergelijke mislukkingen. Je moet dit zien als belangrijke stappen op het levenspad. Elke mislukking herinnert ons eraan dat er nog hogere bergen en nog ambitieuzere doelen in het verschiet liggen. Want falen is inderdaad niet definitief, maar slechts een tijdelijke mislukking, die als brandstof van onschatbare waarde dient om toekomstig succes op te bouwen!

Alleen als we volhouden, kunnen we ondanks aanvankelijke tegenslagen of teleurstellingen toch hopen te slagen, waardoor de uitdrukking "al mijn inspanningen tevergeefs" uiteindelijk verre van een waar statement is, maar eerder een bron van inspiratie en motivatie.

En er komt een tijd dat je terugkijkt op al je inspanningen en je realiseert dat ze een klein hoopje erwten zijn in vergelijking met wat je hebt bereikt.


Geschreven door Svitlana Smischuk

1 comentario


Lilian Haak
Lilian Haak
02 ene 2023

Treffend en prachtig geschreven, klopt helemaal!


Me gusta
bottom of page