top of page
Foto van schrijverSvetlana

Over je heen laten walsen is iets anders dan het dansen van de wals.

Bijgewerkt op: 3 jan.



Het leven is soms net een slecht georganiseerd feest, waar je bent uitgenodigd om vreugde en geluk te 'vieren' op commando. Je zet verjaardagen en feestdagen in je agenda alsof het afspraken met de tandarts zijn - noodzakelijk, maar nauwelijks iets om naar uit te kijken. En daar ga je dan, met een geforceerde glimlach, naar een feest waar je eigenlijk niet wilt zijn, gewapend met een cadeau en een kunstmatig enthousiasme.

De foto's van deze 'plezierige' bijeenkomsten zijn vaak hilarisch. Ze tonen een groep mensen die krampachtig proberen te glimlachen, wat resulteert in gezichten die meer lijken op mensen die worstelen met een hardnekkige obstipatie dan op een vrolijk gezelschap. "Kijk eens hoeveel plezier we hebben!" staat er dan bij de foto op sociale media, terwijl de geforceerde glimlachen het ware verhaal vertellen.


De absurditeit van het bijwonen van bijeenkomsten met mensen die je niet mag, of die jou niet mogen, is als het proberen om water en olie te mengen – het werkt gewoon niet. Dit onbegrijpelijke ritueel gaat vaak ten koste van onze gezondheid en welzijn.


Vroeger dacht ik dat ik altijd 'ja' moest zeggen tegen uitnodigingen, uit beleefdheid of uit angst om anderen te kwetsen. Maar al snel besefte ik dat mijn aanwezigheid op deze evenementen mijn gezondheid en humeur ondermijnde. Het maakte niet uit hoe hard ik probeerde; de relaties met deze mensen veranderden niet. Toen ik eindelijk besloot om 'nee' te zeggen, was er verontwaardiging. Ze klaagden over mijn 'slechte karakter', maar ik koos liever voor de rol van de 'slechterik' dan voor nog een avond hoofdpijn door hypocriet gezelschap.


Zelfzorg is soms kiezen voor eenzaamheid boven slecht gezelschap. Het is beter om een avond door te brengen met een goed boek, een rustgevende boswandeling, of een favoriete film, dan je tijd te verdoen met mensen die je energie opzuigen. In de wereld is zoveel moois te ontdekken, zelfs als je het alleen moet doen.


Het meest waardevolle dat we hebben, is onze tijd en energie. Het is essentieel om te beseffen dat het niet de moeite waard is om deze te verspillen aan mensen of plaatsen die niet bij ons passen. Door onze tijd en energie te beschermen, creëren we een veilige haven voor onszelf, een plek waar alleen diegenen die ons respecteren en waarderen welkom zijn. Daar vind je echte vriendschap, toewijding en liefde, omringd door mensen die het beste in je naar boven halen.


Dus, de volgende keer dat je een uitnodiging krijgt voor een feest waar je echt niet heen wilt, onthoud dan: het is jouw tijd, jouw leven, jouw keuze. Kies voor geluk, zelfs als dat betekent dat je een avondje alleen doorbrengt met je favoriete pizza en pyjama. Dat is ook feestvieren, op jouw manier.


Svitlana Smischuk

Comments


bottom of page