top of page
Foto van schrijverSvetlana

Sommige volwassenen zijn niet anders dan pestkinderen


Ze doen alsof je welkom bent



Nog niet zo lang geleden werd mij indirect, maar ook achter mijn rug, verweten dat ik me tegenover sommigen niet correct gedroeg. En mijn zonde is dat ik mezelf beschermde tegen mensen die mij hoofdpijn bezorgen. Ik heb er lang over nagedacht, wat ik tot mijn verdediging tegen hen zou zeggen, in de hoop dat ze mij zouden kunnen begrijpen. Maar toen realiseerde ik mij dat dit nutteloze gedachten zijn voor mijn brein, gezien het feit dat deze mensen vanaf het allereerste begin van onze kennis mij respectloos en minachtig behandelden.

En om mezelf niet te kwellen met terugkerende gedachten dat iemand mij niet mag en mij ziet als een obstakel dat hen in de weg staat om hun doelen te bereiken, besloot ik erover te schrijven. Ik doe dit altijd om mijn hoofd op de een of andere manier te verlichten en rustig te slapen. Ik denk dat een rondetafelgesprek met deze mensen niet zal helpen, aangezien ze niet bereid zijn om er eerlijk over te praten en ze zullen alles ontkennen. Ik wil niet meer zo'n gebrek aan respect ervaren.

Achter je rug om is het veel gemakkelijker om over iemand te klagen en hem de schuld te geven van al je mislukkingen. Ik kan het begrijpen. Ook ik deed dit soms als ik de persoon die mij beledigd had niet op zijn plaats durfde te zetten. Als klein kind zocht ik iemand die mij kon beschermen. Maar je wordt volwassen en je weet van kinds af aan dat op zulke momenten, uit angst of lafheid, velen naar de kant van stoute jongens en meisjes rennen en je alleen met je angsten achterblijft. Je hebt geen keus, omdat ze je al als zwak hebben gekozen om je te bespotten en zo hun kracht en gezag te tonen. Je voormalige vrienden en vriendinnen zullen je de rug toekeren. Dit is makkelijker te doen dan samen te strijden tegen intimidatie, omdat ze hiervoor geslagen kunnen worden.

Ik herinner mij dat er op school een spel was dat door stoute jongens en meisjes werd gespeeld. Ze kozen een slachtoffer en nodigden hen uit om in hun groep te spelen. Het slachtoffer vermoedde niet eens wat hem te wachten stond en was heel blij dat hij ermee kon spelen. Maar na een paar minuten werd dit slachtoffer genegeerd en bespot, soms geschopt. Ik zag dit vaak en zelfs ikzelf zat meer dan eens in de rol van hetzelfde slachtoffer. Deze slechteriken wisten goedgelovige kinderen naar hun spel te lokken. De docenten wisten ervan, maar ondernamen geen actie.


Wat was ik verrast toen schattige volwassenen ook zulke vieze spelletjes speelden. Ze nodigden me ook uit voor het feest bij hen thuis. In het begin begreep ik niet eens wat er aan de hand was. Ik heb altijd een goed gevoel voor humor gehad, maar er was verre van humor. Na een tijdje kon ik mijn ogen en oren niet geloven dat ik me weer in een kring van slechte jongens en meisjes bevond. Ze waren geamuseerd door de manier waarop ik hun onverwachte sappige vragen in verbijstering en verlegenheid beantwoordde. Ik werd misselijk van hun belachelijke en dubbelzinnige opmerkingen. Ik was hier totaal niet op voorbereid. Het voelde alsof je door iets bent vergiftigd. Misschien begrijp je dat ik niet met deze mensen om wil gaan. Velen zullen misschien zeggen dat het allemaal onschuldig was en ik wind mezelf op. Het is heel goed mogelijk. Ik zal niet ingaan op de details van wat er is gebeurd.

En ik besloot dat er iets aan gedaan moest worden om in de toekomst niet in dergelijke situaties terecht te komen.

Het eerste wat ik dacht was dat het beter is om het contact met zulke mensen tot een minimum te beperken, als het niet mogelijk is om helemaal afscheid van hen te nemen. Vooral als je niet in staat bent om met zulke mensen te communiceren. Hoe hard je ook probeert vriendelijk en sympathiek te zijn, ze zullen nog steeds een zwakte in je vinden om gemeen tegen je te doen. Dergelijke communicatie is alleen een verlies voor jou, en voor hen om het gevoel van eigenwaarde te verhogen.

Het belangrijkste om te onthouden is dat elke verdediging tegen vernedering gebaseerd is op het verhogen van het bewustzijnsniveau en constante controle over de eigen innerlijke wereld.

Dit is waar we zullen eindigen. En nu ga ik mijn zelfvertrouwen een boost geven en mijn innerlijke wereld te ontwikkelen.

1 weergave0 opmerkingen

Comments


bottom of page