top of page
Foto van schrijverSvetlana

Tot hier en niet verder!


Mededader tegen jezelf


Eigen verantwoordelijkheid voor het bewaken van persoonlijke grenzen.


We begrijpen dat we verantwoordelijk zijn voor onze persoonlijke grenzen. Sommigen hebben het geluk ouders te hebben die hen hebben geleerd hun eigen grenzen te verdedigen en de grenzen van anderen te respecteren.


Maar zoals vaak gebeurt, in de kindertijd, werden met de hulp van een van de ouders (een belangrijke volwassene) de grenzen vernietigd en was het verboden zelfs om de grenzen te herstellen. Het doel van deze actie was volledige controle over het kind en zijn onvoorwaardelijke gehoorzaamheid. En als je niet begint te werken aan het herstellen van je grenzen, dan anderen zullen je met groot plezier gebruiken voor hun eigen egoïstische doeleinden. Soms, zelfs zonder het te weten, provoceert een persoon met gebrek aan persoonlijke grenzen anderen op zo'n manier dat ze hem gewoon gebruiken. Gelukkig niet iedereen maakt gebruik van deze mogelijkheid. Er zijn nog steeds veel nobele mensen.

Soms is het zelfs moeilijk om te zien of te begrijpen dat iemand al je grenzen heeft overschreden. Het komt voor dat we ons plotseling realiseren dat we lijden in relaties met bepaalde mensen. We beginnen beetje bij beetje te begrijpen dat hier iets niet klopt. Je begint jezelf vragen te stellen. Hoe vaak ben je door dezelfde mensen voorgelogen? Hoe vaak heb je loze beloften gekregen van dezelfde mensen? Hoe vaak hebben ze jouw geld niet aan jou teruggegeven nadat ze het hadden geleend? Kwamen deze mensen je steunen in moeilijke tijden? Waarom geven ze jou de schuld van hun problemen? Waarom drukken ze op je plichtsbesef, schuldgevoel, schaamte? Waarom eist iedereen alles van je? Het doet pijn, het doet veel pijn om te denken dat anderen zo'n consumentistische houding ten opzichte van jou hebben. En waarom overkomt jou dit? Simpelweg omdat je niet getraind bent om je eigen persoonlijke grenzen te stellen. Sommige weten niet eens hoe het moet doen. Daarom verzinnen we een excuus dat we niet laag willen vallen omdat we zijn fatsoenlijke mensen. We willen niemand beledigen omdat we niet willen dat mensen iets slechts over ons denken of zeggen. Je moet mensen vertrouwen, ook al hebben ze je voor de tiende keer bedrogen. Je moet mensen alles vergeven en ze voor de honderdste keer een nieuwe kans geven. Als je het geleende geld niet hebt teruggekregen, leen dan nog een keer natuurlijk , wetende dat het niet aan je zal worden teruggegeven. Het is heel gênant om nee te zeggen.

We zijn te bang om toe te geven dat we gedachten hebben gehad zoals “Ik heb een vreselijk ongemakkelijk gevoel om met je te communiceren, maar ik durf de relatie met je niet te verbreken omdat ik bang ben dat ik zal worden beoordeeld en geroepen tot een slecht mens. ” “Het is duidelijk te zien dat je denkt dat ik een dwaas ben als je elke keer tegen me liegt. Maar ik heb niet de moed om je erover te vertellen dat ik niets met je leugens te maken wil hebben.” “Wat wil je eigenlijk van me?! Dit is een vraag die ik aarzel om je te stellen, maar in plaats daarvan bied ik je hulp aan op mijn eigen kosten.” “Ik zie dat de problemen die je zelf hebt gecreëerd, je op mij wilt afschuiven. Maar ik doe alsof ik dit niet merk en bezwijk voor je trucjes.”

"Ik ben het beu dat je een orgasme krijgt van je problemen opnieuw en opnieuw te vertellen. Je houdt gewoon van deze toestand. Je hebt geen probleemoplossing nodig. Jij steelt mijn tijd om over je problemen te praten en ik durf er geen einde aan te maken "

Over het algemeen geef je zelf groen licht om brutaal gebruikt te worden. Jij bent ook een dader alleen tegen jezelf.

Het is heel moeilijk om te beginnen werken aan het heroveren van je grenzen. Regelmatig en intensief werken zorgt ervoor dat je niet in oude gewoonten vervalt. Soms is het zelfs vervelend, omdat je elke keer tegen je angsten moet vechten.

Het is heel belangrijk om te begrijpen dat je andere mensen hun verzoeken moet kunnen weigeren.

Als je weet dat jouw gezondheid, tijd, geld en andere kostbaarheden worden geschaad, dan bent je verplicht jouw grenzen te beschermen en hun verzoek te weigeren.

Maar als je niet de moed hebt om dit te doen, dan verraad je jezelf.


En dan komen ze de volgende keer voor hetzelfde naar je toe. Wat je voor hen doet, waarderen ze niet. Je bent slechts een hulpmiddel voor hen om hun problemen op te lossen. Ze voelen en weten allang dat je een heel gemakkelijke prooi voor ze bent.


Ze kennen genoeg trucjes om je voor de gek te houden en ze krijgen hun zin. Heel vaak begint hun ritueel met een heel verdrietig gezicht en met woorden: "Ik durf het niet eens te vragen... En ik heb niemand anders om naar toe te gaan." Wat een zwaar lijden in het leven..... Ze weten hartverscheurende verhalen te vertellen... Breng de Oscar naar de studio!

Het is heel belangrijk om te begrijpen dat het tijd is geworden om je te omringen met mensen bij wie je je veilig voelt.

Mensen die van je houden en je respecteren, zullen je beslissingen begrijpen en accepteren, zonder zelfs maar om uitleg te vragen.

Ze komen zelf naar je toe en vragen: "Hoe gaat het met je? Kan ik je ergens mee helpen? Ik wil je bedanken dat je zoveel goeds voor mij hebt gedaan. Ik weet dat je hulp en ondersteuning nodig hebt ..... ."

En denk goed na of je bij mensen wilt zijn die altijd iets van je nodig hebben en alle kracht, geld en tijd uit je putten.

Comments


bottom of page